PERSBERICHT: Slavernijverleden in de toekomst belicht
PERSBERICHT
Nieuw onderdeel op expo Bestemming Havenstad
|
In de tentoonstelling Bestemming Havenstad in het Maritiem Museum Rotterdam stappen bezoekers sinds 2022 in een virtuele metro en reizen ze door het verleden en heden van Rotterdam. Ze ervaren hoe deze stad gevormd is door het water, de havens, arbeid en handel. De reis eindigt op Station Horizon. Ieder jaar nodigt een andere gastcurator de bezoekers uit om naar de toekomst te kijken. Dit jaar is het de beurt aan MaMA Rotterdam. In hun achterban is de vraag uitgezet om een visie te geven op hoe we in de toekomst omgaan met het slavernijverleden. Kunstenaars Serana Angelista en Jaasir Linger zijn hiermee aan de slag gegaan.
|
De erfenis van het koloniaal en slavernijverleden reikt verder dan de uitbuiting van land, grondstoffen en fysieke krachten van slaafgemaakten. Vanuit superioriteitsdenken legde het Westen de gekoloniseerde bevolking hun taal, cultuur en religie op. Dit tastte het zelfbeeld en het cultureel erfgoed van de inheemsen, de tot slaafgemaakten en de marrons aan, met als gevolg dat hun authentieke expressie is onderdrukt. |
Toekomst |
Maritiem Museum Rotterdam |
Kunstenaars Jaasir Linger (1991) is een interdisciplinair beeldend kunstenaar, fotograaf en filmmaker met Surinaamse wortels die zich verhoudt tot het Surinaams cultureel erfgoed en de gedeelde koloniale geschiedenis van Suriname met Nederland. Al zijn kunstwerken bevatten elementen van de traditionele Afro-Surinaamse Winti religie en cultuur. Linger studeerde in 2019 af aan de Fotoacademie Amsterdam als autonoom beeldmaker en behaalde in 2023 zijn Master of Arts aan het Sandberg Instituut. In 2017 won hij de ‘Gouden Freelancer Award’ met de interactieve documentaire 'VPRO – Gliphoeve – Een Vergeten Strijd’. |